Mijn vader is ook stukadoor

“Mijn vader is ook stukadoor” is een toepasselijke titel voor een essay, zeker voor schrijver Erwin Brouwer. Erwin is werkzaam op de Middelbare Techniek School van het Koning Willem I College en zelf zoon van een stukadoor.

In het essay betoogt Erwin op basis van onderzoek dat de MTS aandacht moet besteden aan keuzebegeleiding.

“Vroeger was het niet moeilijk om te kiezen wat je wilde worden, je werd gewoon schilder of stukadoor omdat je vader dat ook was. Toen ik in 2004 als leraar afbouw aan het werk ging, kwam ik op de open dag en tijdens de intakegesprekken regelmatig leerlingen tegen die stukadoor wilde worden, omdat vader of opa ook stukadoor was. In kiezen van een opleiding (Den Boer, 2009) wordt dit de gewonnen keuzevrijheid genoemd. Tegenwoordig wordt arbeid voor jongeren steeds minder zichtbaar. Jongeren kunnen zich daardoor steeds minder een voorstelling maken van de arbeidswereld of staan er te ver vandaan waardoor er een vertekend beeld ontstaat.”

De noodzaak om leerlingen beter te begeleiden in het maken van een beroepskeuze is groot (Meijers, Kuijpers, & Winters, 2010). Erwin komt daarom tot de volgende concrete aanbevelingen:

1. De afdeling MTS moet vaste momenten binnen het curriculum opnemen waarbinnen vmbo leerlingen uit leerjaar 3 komen oriënteren. Een eerste kennismaking met de verschillende opleidingen zorgt voor ‘horizonverbreding’ (Meijers, 2002).

2. De afdeling MTS moet vaste momenten binnen het curriculum opnemen waarbinnen vmbo leerlingen uit leerjaar 4 terugkomen naar de opleiding waarvoor ze denken te gaan kiezen. Het doel is om in deze fase de vmbo-leerling in contact te brengen met een ‘rolmodel’ (Kuijpers, 2012).

3. In het laatste half jaar van het vmbo vindt er minimaal één studieloopbaangesprek plaats tussen de vmbo-leerling en de SLB’er van het mbo.

4. Binnen de afdeling MTS moeten we ervoor zorgen dat de vmbo-leerling een goed beroepsbeeld krijgt, oftewel we zorgen voor een arbeidsidentiteit. De SLB’er uit het mbo, stemt in samenspraak met het vmbo de stage af op de richting die de leerling mogelijkerwijs
gaat kiezen. De SLB’er is tevens netwerker en kent de arbeidsmarkt. Het creëren van een arbeidsintensiteit is van groot belang binnen het keuzeproces van de leerling (Den Boer, 2009)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s