Stick Together

Door: Willem-Jan de Loos en Elke de Smit (2e jaars studenten Marketing & Communicatie van ROC de Leijgraaf)

Voor de toekomstige positie van de vmbo-leerling op de arbeidsmarkt is een doorgaande scholingslijn en het behalen van een startkwalificatie op minimaal mbo-2 niveau van groot belang. Ondanks alle zorg en voorbereiding die op het vmbo reeds heeft plaatsgevonden ten aanzien van een beroeps- en opleidingskeuze, verloopt de overgang naar de vervolgscholing voor een groot deel van de leerlingen niet zonder problemen.

Wat houdt Stick Together in?

Stick Together is een project dat acht jaar loopt. Op 10 ‘VO’ scholen in regio 36B worden alle examen kandidaten gevolgd tot hun aankomst op het vervolgonderwijs. Dat doen we nu voor het negende jaar en daarmee wordt geprobeerd te voorkomen dat leerlingen voortijdig schoolverlater worden, om welke reden dan ook. Het project is een samenwerking tussen ROC de Leijgraaf en de VO scholen.

Wat gebeurt er wanneer er een leerling niet op een vervolgopleiding terechtkomt?

Dan wordt er contact opgenomen met de decaan of de mentor van de VO school en soms ook met de leerling zelf. Dan wordt er gekeken of de leerplichtambtenaar meteen moet worden ingeschakeld of dat het nog mogelijk is om de leerling alsnog op een opleiding in te schrijven en/of daarbij geholpen kan worden.

Wat is het doel van Stick Together?

Het doel is dat alle leerlingen op een vervolgopleiding terechtkomen. Iedereen moet een startkwalificatie hebben. Dat wil zeggen een certificaat van minimaal niveau 2.

Waarom komt een leerling niet aan op een vervolgopleiding?

Te laat met aanmelden, gedacht dat ze niet zouden slagen, ze weten niet wat ze willen, problemen thuis, zwangerschap, ziekte maar ook een stukje lamlendigheid. Er zijn dus heel veel factoren die mee kunnen spelen.

Zijn er cijfers over het resultaat van het project?

In het verleden was het zo dat 15% van de vmbo-leerlingen niet op een vervolgopleiding terechtkwam, nu is dat teruggedrongen naar slechts 1,5%. Een forse daling dus.

 Succesfactoren programma

  • Vroegtijdige signalering (voor de zomervakantie)
  • Nauwkeurige registratie
  • Snelle interventie door samenwerking met Leerplicht en RMC
  • Sluitende aanpak
  • Samenwerking en netwerken tussen de scholen onderling
  • Warme overdracht zorggegevens

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s