Over ouderbetrokkenheid

Door: Thijs Philippus (2e jaars student Marketing & Communicatie van het Koning Willem I College)

 Hoe is het gesteld met de betrokkenheid van ouders op het MBO? De leerlingen zijn dan wel bijna volwassen, maar wil dat zeggen dat de hulp, interesse en voornamelijk de betrokkenheid van ouders overbodig is?

Als het gaat om de belangen van het kind (de leerling), dan hebben ouders en onderwijsinstellingen samen een gezamenlijk belang. Dat belang is namelijk het zorgen voor optimale omstandigheden voor de schoolloopbaan van het desbetreffende kind.

Uit onderzoek is gebleken dat dit meer vanzelfsprekend is op het voortgezet onderwijs en het primaire onderwijs (middelbare school en basisschool) dan op het MBO (ROC e.d.).

Leerlingen op het MBO vallen onder de categorie volwassen. Je zou dus denken dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen en dat de hulp van ouders overbodig is. Maar niets is minder waar. In vele gevallen betalen de ouders het schoolgeld, en hebben ze dus het recht om te weten waar hun kind mee bezig is zo’n 30 uur in de week.

Het is feitelijk aangetoond dat ouders weinig betrokken zijn bij de school en opleiding van hun eigen kind wanneer deze op het MBO strandt.

Interesse en betrokkenheid die de ouders tonen in hun kinderen speelt zich vaak thuis af, aan bijvoorbeeld de keukentafel tijdens het avondeten. Daardoor heeft de school geen goed zicht in de betrokkenheid en de ouders geen duidelijk inzicht in de school.

Zo lopen deze twee elkaar totaal mis en is de betrokkenheid soms ver te zoeken. Ook is er weinig bekend over de beeldvorming van ouders over hun zoon of dochter op het mbo. Dit schept voor beide partijen veel onduidelijkheid.

Als ik kijk naar mijn eigen MBO instelling waar ik zo’n 32 uur in de week les volg is het ook matig gesteld met de band tussen ouders en de school. Ze organiseren wel informatieavonden over de stand van zaken op school. Maar dit zijn over het algemeen zaken die voor elke leerling van belang zijn. In een enkel geval worden de ouders geïnformeerd over de omstandigheden van hun kind. Maar dit is vaak alleen aan de orde als het kind niet functioneert naar behoren. Naar mijn mening is dit jammer. een één op één-gesprek met de mentor van de leerling met daarbij de ouders zou in veel gevallen goed zijn voor beide partijen.

Doe dit twee keer per jaar en dit schept voor de ouders een hele bron van verlichting over hun kind. En daarbij zal vanzelf de betrokkenheid en de interesse komen naar wat er allemaal op het ROC gebeurt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s