Weer een doel voor ogen

Door: Melinde Bussemaker in opdracht van Deviante.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dus waarom zittenblijvers een jaar exact opnieuw laten doen? De Sancta Maria Mavo in ’s-Hertogenbosch biedt de zittenblijvers in klas 3 van deze vmbo-t, en leerlingen die naar de derde gaan en extra steun kunnen gebruiken, een hele andere aanpak. “Wij geven leerlingen het vertrouwen dat ze hun eigen doel kunnen najagen.”

Aan het woord is Sander van Roy, bevlogen docent en coach. Met glimmende ogen vertelt hij over de nu drie jaar bestaande aanpak van de vmbo-t. “We zoeken nog naar de juiste naam, maar de resultaten zijn er al. Geen enkele leerling is uitgevallen. Ok, sommigen zijn een ander doel gaan najagen; een leerling is bijvoorbeeld de opleiding tot binnenvaartschipper gaan doen. Maar stuk voor stuk hebben ze een idee gekregen van wat ze willen, hoe ze daar kunnen komen en gaan ze ervoor.”

 Gevoel van falen

“Leerlingen die net zijn blijven zitten hebben het gevoel dat ze gefaald hebben”, legt Afdelingsdirecteur Bovenbouw Arno van Weert uit. “We geven ze de mogelijkheid weer in zichzelf te vertrouwen.” Sander knikt. “Vaak weten ze heel goed wat ze niet kunnen, maar niet wat ze wél kunnen. Om eerst los te komen van wat er gebeurd is, beginnen we met Kickchange, kickboksen met veel aandacht voor de psychologische kant. Ze maken hun hoofd leeg en leren te vechten én door te zetten. Van daaruit gaan we verder. We spelen rollenspelen, life twister en iedere leerling maakt een collage met de eigen doelstellingen.”

Op de steiger

Vervolgens gaat de groep die uit ongeveer achttien leerlingen bestaat op kamp in de Biesbosch. “Daar leren ze elkaar kennen en ontstaat het groepsgevoel. Ook spreken we de leerlingen meteen aan op hun eigen verantwoordelijkheid en organisatietalent. Wie haalt er hout? Wie wast er af? Laat ze het zelf maar regelen. Aan het eind van het kamp komen de ouders op bezoek. Ze reizen af naar de Biesbosch en komen op een pondje langs. De kinderen gaan één voor één op de steiger staan en vertellen waarom ze vorig jaar niet over gegaan zijn. Wat hebben ze verkeerd gedaan? En hoe gaan ze het nu anders doen? Dat is altijd een prachtig moment.”

 ‘WE GEBRUIKEN ASPECTEN VAN ANDERE SUCCESVOLLE PROGRAMMA’S’

 Stemming

“Je ziet de ouders vaak een beetje mopperend aan boord gaan”, vertelt Arno. “Ze zijn helemaal naar de Biesbosch gekomen en waarvoor? Maar als ze dan hun kind hebben gezien slaat de stemming helemaal om en is iedereen ontzettend trots. ‘Wat hebben jullie met die kinderen gedaan?’ is een vraag die regelmatig gesteld wordt.” De ouders worden gedurende het schooljaar geïnformeerd via een nieuwsbrief en tijdens meerdere presentatieavonden.

Uit de praktijk

Hierna gaan de leerlingen aan de slag op school. Elke week is een dagdeel gereserveerd voor het project. Sander: “We werken aan planning en motivatie, en aan zelfbeeld: zien anderen mij zoals ik mezelf zie? Ook bezoeken we een bedrijf in de buurt, bijvoorbeeld een accountantskantoor. Daar starten de leerlingen met het maken van een bedrijfsplan en kunnen ze vragen stellen aan professionals uit de praktijk. Door die link te leggen met de maatschappij, werkt het. Het schoolsysteem is al decennia oud. Er is een gat tussen hoe we leerlingen afleveren aan de maatschappij en wat er van hen gevraagd wordt. Wij proberen jongeren wat meer handvatten te geven.”

Eigen bedrijf

Vervolgens schrijven de leerlingen eigen bedrijfsplannen in groepjes van twee. Arno: “ Ze krijgen ook budget om hun bedrijfje op te zetten. Dat zijn kleinschalige ideeën die op school te realiseren zijn zoals het verkopen van Valentijnsbloemen of van warme chocolademelk met slagroom als het koud is.” Sander vult aan: “Ze merken dat er veel komt kijken bij het opzetten van een bedrijf: organisatietalent, netwerk, marketing, economie, financiën en daarmee wiskunde. De professional beoordeelt hun bedrijfsplannen. Aan het eind van het jaar mag de klas iets leuks gaan doen met de winst.”

 Investering

De Sancta Maria Mavo ontwikkelde deze aanpak uit projecten als Kickchange en Opeduca (uit Kerkrade). “We hebben naar bestaande projecten gekeken en daar aspecten uit gehaald die voor ons werken. Ik raad andere scholen aan om hetzelfde te doen. Kijk wat bij de eigen organisatie en leerlingen past en kopieer niet zomaar iets. Iedere school en iedere leerling is anders.” Arno: “Onze aanpak vergt een investering, financieel en emotioneel. Gelukkig staan daar mooie resultaten tegenover.”

Meer info? Sander van Roy, roy@desancta.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s